Tuesday 11 March 2014

Interaksi dengan Al-Quran (IDQ)

Mencuri masa yang sepatutnya digunakan untuk fokus baca physio. Tapi maapler, rasa tak fokus pulak. Perlu buat something untuk ganti balik fuh.


Tersentuh bila lihat video Wardina yang terbaru ni. Subhanallah. Kuasa Allah yang membolak-balikkan hati. Siapa sangka, Wardina yang dulunya kita lihat menghiasi drama-drama di TV, sekarang mampu beri nasihat yang bisa menggugah jiwa! Jujur, rasa sayu kat hati, reflek balik diri, aku ni dah banyak kali dapat peringatan pasal al-Quran; pengisian IDQ, dapat hadiah buku Agar Al-Quran Menjadi Teman, even peristiwa peristiwa yang berlaku sekarang pun, mendorong diri kembali merapati Al-Quran..

Biarpun tilawah termasuk dalam mutabaah amal, tapi bilamana perkara itu dibuat secara rutin, ya Allah susahnya.. Susah nak hadirkan hati. Kalam Allah kot! Setiap ayat itu penting! Kalau tak, Allah takkan letak pun dalam kitab yang akan kekal hingga akhir zaman. Tapi sejauh mana kita betul-betul manfaatkan Al-Quran tu? Astaghfirullah.

Rasalah Al-Quran itu diturunkan untuk kita. Bacalah dengan hati. Buat para daie khususnya. Teringat salah seorang sister berpesan, selagi mana kita tak sungguh-sungguh dalam dakwah ni, selagi itulah kita tak rasapun Al-Quran ni untuk kita! Allahuuu sentapp T.T

Sama-sama doakan Al-Quran tertanam dalam hati kita...

"Sesungguhnya orang-orang yang beriman ialah mereka yang bila disebut nama Allah gementarlah hati mereka, dan apabila dibacakan ayat-ayatNya bertambahlah iman mereka (kerananya), dan dan kepada Tuhan mereka jualah mereka berserah." (Al-Anfaal, 8:2)