Thursday 31 October 2013

Kehidupan Baru

Bismillahirrahmanirrahim..

Lama sangat dah blog ni terkubur.. Memandangkan para duat MR bertebaran di merata tempat. Ada di Malaysia, di UK, India, dan Ireland. Harapnya ukhuwwah masih kekal utuh, inshaAllah. ;)

Alhamdulillah, diberi nikmat oleh Allah bertimpa-timpa.. Kadang-kadang, tak jangka pun nikmat tu datang. Semuanya dalam kuasa Allah. Benarlah, Allah mampu buat apa saja walaupun benda tu di luar jangkaan kita. Kan?

Dan sebagai tanda bersyukur, apa yang dah kita buat? Apa yang dah kita lakukan sebagai manifestasi rasa syukur tu? Allahu Allah.. malunya kita kalau sekadar mengucap syukur tanpa rasa di hati, yang akhirnya tak mampu pun membuahkan amal. Jom fikir something untuk zahirkan rasa syukur tu! ;)


=========

Sekadar perkongsian, 
Sebelum sampai di Ireland, spesifik lagi- masa detik-detik perjuangan IB di KMB dulu, rasa sangat-sangat diri ni diuji. Walaupun ujian tiadalah sebesar para sahabat zaman dulu, tapi rasa sangat yakin yang; Allah turunkan ujian tu untuk latih diri kita juga sebenarnya.



Ingat lagi waktu dulu, nak sangat-sangat Allah kabulkan permintaan, untuk 'at least' dapat jejak kaki di bumi Shamrock ni..Walaupun pada masa tu, macam takde harapan dah nak dapat peluang tu. Result exam tak memuaskan, interview pun macam hopeless, keyakinan diri makin turun.. Masa pun tak terurus. Hari demi hari, motivasi diri makin hilang. Paling teruk, keyakinan pada Allah pun makin lama makin kurang! Astaghfirullah...

St. Stephens Green Park

Tapi, Alhamdulillah, diberi peringatan hampir setiap hari oleh sahabat-sahabat terdekat, naqibah kesayangan, dan keluarga. Paling beerti, bila diri masih diberi harapan oleh Allah, "Aku boleh je buat semua ni sebenarnya. Law of Attraction. Bersangka baik pada Allah!"

Bilamana Allah berkehendakkan sesuatu, siapa pun kita, apa pun yang berlaku, seteruk mana pun perjalanan hidup kita, Allah akan datangkan juga dengan izinNya. Cuma yang penting, YAKIN! yakin pada Allah, berbaik sangkalah dengan aturanNya!



Kenapa nak sangat ke overseas ni?

Dublin

Niat. Sangat penting. 

Rugilah kalau awal permulaan lagi niat kita tiada langsung untuk cari yang 'extra' tu. Semua maklum, di negara oranglah kita akan lagi 'appreciate' agama kita, nama Islam yang kita pegang. Tapi sejauh mana kita 'appreciate' tu? Apa je yang kita buat yang tunjuk kita hargai nikmat Islam dan Iman tu?

Gunakanlah nikmat yang terbentang depan mata. Yakin sangat-sangat, kat overseas mesti banyak program-program atau halaqah-halaqah yang dapat membersihkan hati kita. Ambil peluang tu! Manifestasikan rasa syukur! Sangat malu bila Allah dah tolong kita harungi tempoh yang 'perit' tu, dan bagi lagi nikmat kita pergi tempat yang kita idam-idamkan tu, tapi kita? T.T

Teringat surah Ibrahim ayat 7

And [remember] when your Lord proclaimed, 'If you are grateful, I will surely increase you [in favor]; but if you deny, indeed, My punishment is severe.' "

Semoga Allah letakkan kita dalam golongan orang-orang yang bersyukur tu :) 
Allahu A'lam.

Selamat berjuang sahabat. Selamat berjuang saudara seagamaku :)


3 comments:

Unknown said...

dude, what happened to epola? or is this epola? and u renamed it???
miss u though great post! keep posting!

Aqilarin said...

rindu MR(s) sob sob

NuR said...

Smga sentiasa utuh di manapun berada kerna ia tetap bumiNya. Allah ada bersama.
Rencah mengembara: pengorbanan, sabar & redha. Jauh melangkah, semakin kita berdiri dengan 'kaki' sendiri.
Gudluck! :)